Regenseizoen...???? - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Michael Keulen - WaarBenJij.nu Regenseizoen...???? - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Michael Keulen - WaarBenJij.nu

Regenseizoen...????

Blijf op de hoogte en volg Michael

09 Augustus 2012 | Sri Lanka, Colombo

Alweer een paar dagen in sri lanka en van alles meegemaakt! Het begon allemaal
zondagochtend toen de wekker mijn toch al wat korte nachtrust zonodig moest
verpesten om een uur of vier! de reis hiernaartoe verloopt eigenlijk prima tot
het moment dat we terminal 4 inlopen op london heatrow en mijn blik al gelijk
valt op een bord met departures waar ik tot mijn grote ellende zie dat we ipv
10:40 vertrekken pas om 12:00! Dan maar ff lunchen/ontbijten en ik zie op de
kaart dat er spagghetti is! Daar had ik wel ff zin in maar toen ik de ober
daarom vroeg bleek dat ze dat pas vanaf 11 serveerden en natuurlijk was het op
dat moment half elf -_- . Uiteindelijk zitten we in het vliegtuig en blijkt dat
we vertraging hadden omdat het vliegtuig te laat uit colombo was gekomen. De
eerste maaltijd die we geserveerd krijgen is een curry met lamsvlees en linzen
en smaakt tot mijn grote verbazing nog redelijk goed ook! De tweede maaltijd was
iets van noodles en was eigenlijk nogal smakeloos en dit laat ik dan ook maar
staan. Aangekomen in sri lanka is het eerste opvallende dat je hier nog een
tax-free zone hebt waar mensen die in de golfstaten of de "states" gewerkt
hebben hier met het geld dat ze verdiend hebben een koelkast of een wasmachine
kopen! Dit vond ik zelf toch wel apart. Al kort daarna liepen we de arrival
terminal in waar onze reisleider/chauffeur tyroanne al op ons stond te wachten.
Al snel blijkt het een hele aardige en flexibele man te zijn die ons van alles
wil laten zien de komende drie weken. Dat komt mooi uit want daar komen we voor!
Haha. Het is iets van 2 uur rijden naar ons strandhotel in chilaw (spreek uit
als: tsjielau). Als we bijna bij ons hotel zijn is het een uur of zes wat hier
betekent dat de zon opgaat en dat levert natuurlijk een paar mooie foto's op.
Nadat we hebben ingecheckt besluiten we nog maar een paar uur te gaan slapen en
later op de dag een beetje zwemmen en een rondje lopen op het strand waar we nog
wat krabben zien die door de oceaan het strand op worden gegooid. We eten in het
hotel waar ze een aantal erg lekkere curry's geserveerd krijgen. De volgemde
dag, dinsdag, is het tijd om de omgeving te verkennen en in mijn reisgids had ik
gelezen dat er een mooie hindoe tempel die gewijd is aan de god shiva dus vroeg
ik tyroanne of we daar naartoe konden gaan en was geen probleem. Maar eerst
gingen we naar de bank waar we op de weg naar toe nog worden aangehouden door de
politie omdat we de verkeerde rotonde ingang nemen. De boete is eigenlijk 1900
roepie (iets van 12 euro ofso) maar corruptie viert hier hoogtij en toen hij z'n
rijbewijs op ging halen stapt ie de auto uit en zegt: "I'm just going to
negotiate with the cop"! Na ongeveer 5 minuutjes komt ie terug en heeft hij een
boete van 1000 roepie betaalt aan de agent zodat ie niet een hele tijdrovende
procedure hoeft te volgen om zijn rijbewijs terug te krijgen en ook nog
goedkoper uit is! We besluiten met zn vieren zijn boete te betalen omdathet voor
ons bijna niks is en voor hem waarschijnlijk wel. Als we bij de bank komen en
allemaal wat geld pinnen blijkt achteraf dat ik een rekenfoutje heb gemaakt en
we ipv ongeveer 18 euro ongeveer 180 euro gepint hebben! We hebben iig genoeg
geld voor de rest van de vakantie. Pa zei dat te weten maar ik geloof er geen
zak van want anders had ie wel wat gezegd! Ik kon er zelf wel om lachen en de
rest gelukkig ook wel. Als we uiteindelijk bij de tempel komen blijkt dat onze
gids in de tempel wel engels spreekt maar met zo'n zwaar accent dat ik erg veel
moeite heb om hem te verstaan maar nadat ik een aantal keer iets vraag gebaseerd
op de woorden die ik wel versta lukt het me toch om te begrijpen wat hij me
probeert te vertellen. We nemen ook een offer mee in de tempel maar ik had toch
een ander beeld van offeren dan dat de bedoeling was. Blijkbaar was het alleen
de bedoeling een rondje te lopen door de tempel met ons fruitschaaltje en pa
doet dit dan ook erg goed! We vervolgen onze reis naar de dutch cannels die door
de nederlandse tijd zijn gegraven om kaneel en andere producten van de plantages
naar de haven van colombo brengen en ze vervolgens vanaf daar te exporteren. De
gids tijdens de rondvaart is netzoals de meeste mensen hier erg vriendelijk en
vertelt van alles over de omgeving. Terwijl ik geboeid naar hem aan het
luisteren ben zien we ondertussen allerlei mooie vogels en zelfs een paar grote
varanen. Na ruim een uur te hebben gevaren nemen we weer afscheid van onze gids
en gaan we weer terug richting het hotel. Er was die avond een bruiloft in het
hotel. ALWEER!!! Terwijl we ons diner nuttigen komen er steeds meer en meer
mensen en er worden allerlei tafeltjes versleept en al snel zitten we tussen
alle feestgangers en de luide muziek. Toen ik besloot naar bed te gaan bleek dat
de muziek zo hard stond dat het raam ervan trilde! Woensdag breekt alweer aan en
vandaag reizen we alweer naar polunaruwa vanwaar we de "culturele driehoek" gaan
bezoeken. De 255 km tellende rit voert ons langs prachtige kokosnootplantages en
tyroanne vertelt me er hier over en over allerlei andere dingen die om ons heen
gebeuren. De eerste stop vandaag is het netherlands welcome village wat door de
nederlander Herman Steur in 1996 is opgezet om dakloze ouderen op te vangen. Als
je hier geen familie hebt die op je oude dag voor je zorgt dan ben je op jezelf
aangewezen. Gelukkig is onze oma dat niet en wordt er in de viervorst goed voor
haar gezorgd! We krijgen eerst een filmpje te zien over het dorp en krijgen
daarna een rondleiding door een van de bejaarden. Hij blijkt torvallig genoeg
perera van zn achternaam te heten! Hij vertelde ipons dat hij een goeie baan had
maar toen ze vrouw ziek werd, ze had kanker, had hij al zn geld aan het
ziekenhuis moeten betalen en toen ze na vier jaar ziek te zijn geweest overleed
was al zn geld op en kwam zodoende op de straat. De enige familie die hij nog
had is zijn zoon waar ie geen contact meer mee heeft. Zodoende kwam hij hier
terecht. Hij leidt ons heel vrolijk rond en laat ons het gebedshuis zien waar
alle geloven onder een dak zijn vertegenwoordigd, het hindoeisme boedhisme de
islam en het christelijke geloof. De laatsteis hier een paar eeuwen geleden
geintroduceerd door de portugezen later ook door de hollanders. De engelsen
lijken hier qua geloof niet veel uit te hebben gemaakt. We doen nog eem donatie
aan het dorp om het in stand te houden. We reizen verder met als doel de
grottempels in dambulla maar omdat we die ochtend door het drie kwartier te laat
geseerde ontbijt te laat weg gingen (wat gek was omdat we er verder maar twee
gasten waren en er 20 man personeel rondliep). Pa was hierdoor nogal geirriteerd
en het lijkt wel ofdat ie nIet zo goed tegen het sri lankaanse temperament kan
haha! We stoppen bij een restaurant bij een van de ongeveer 18.ooo wewa's
(kunstmatig aangelegde watertank van soms wel 2300 jaar oud!) en omdat het water
erg laag staat kon ik nog een heek stuk dichterbij de waterkant komen. We zijn
nu al sinds maandag nacht hier en er isnkg geen druppel regem gevallen. Wat gek
is want volgems mijn reisgids en de website van de reisorganisatie zou dit het
regenseizoen moeten zijn! En dit soort situaties zijn ooit duizenden jaren terug
de aanleiding geweest om deze watertanksnaan te leggen. Als ik richting de
waterkant loop verschijnt er opeens uit het niets een man met een grote slang om
zn nek en of ik dat ook wou. Dus uiteindelijk had ik dat beest om mn nek toen ie
met een cobra aan kwam zetten! Ik bedank hem daarop dus hartelijk en geef hem
maar een paar roepies. Als we na de lunch weer weggaan wordt pa nog
ondergescheten door een vogel en dit doet zijn humeur wat door het ontbijt al
een beetje was verpest niet veel goeds. We vervolgen onze busrit en ik praat nog
wat met tyroanne en we later bij een prachtige kokosnoot/bananen plantage langs
de weg om wat foto's te maken en de benen te strekken jammergenoeg kon de rest
daar niet erg van genieten omdat ze ervoor wakker moesten worden. Op een gegeve
moment vertelt tyroanne dat er een kans is dat we wilde olifanten kunnen
tegenkomen. Niet veel later knippert een busje voor ons met zn achterlicht wat
normaal gesproken betekent dat er politie staat maar dit keer is het voor
olifanten. Ze sraan nog geen 50 meter van ons vandaan en na een paar mooie
foto's te hebben genomen rijden we weer verder en zijn we nog een olifant die de
weg oversteekt! We kunnen dit helaas niet op camera vastleggen want daar is het
te donker voor :(. Als we uiteindelijk in polunaruwa aankomen bij het hotel is
het al een uur of zeven en onze reis duurde ipv van 5 uur (geschat door de
reisorganisatie) 9 uur! We eten in het buffet restaurant in hotel waar ze een
aantal heerlijke sri lankaanse gerechten serveren. We nemen nog snel een duik in
het enorme zwembad en drinken nog ff wat voor we naar bed gaan. Als ik savonds
wil beginnen aan dit verhaal zit ik met alexander bij het zwembad en nog geen
kwartier later komt de manager van bet hotel bij ons zitten en we maken zowaar
een praat met hem. Hij vertelt ons over zn familie en al snel is het een uur of
een en besluit ik naar bed te gaan aangezien ik morgen weer vroeg opmoet voor
een dagexcursie naar anaradhapura, mihintale en aukana. Donderdagochtend gaat de
wekker al om half zeven en na rustig wakker te zijn geworden eten we wat en gaan
we rond 8 uur op weg. Er zijn hier zelfs een paar belgen en daar maken we nog ff
een praatje mee! Het zijn hele vriendelijke mensem en ze vertellen ons dat ze
naar trincomalee gaan (een badplaats in noordoost sri lanka). Hier is de oceaan
integenstelling tot chilaw en hikkaduwa (waar we onze reis soort van afsluiten)
rustig en mag je er zelfs un zwemmen! Jammergenoeg lijken de reisorganisaties
niet te begrijpen dat het Er veilig is nadat ze zwaar getroffen zijn door de
burgeroorlog. Alexander gaat vandaag niet mee omdat je zich niet lekker voelt en
blijft in het hotel. Het is ongeveer 3 uur rijden naar a'pura en eenmaal daar
aangekomen word je overwelmt door de pracht van de verschillende tempelcomplexen
en stoepa's die hier in allerlei soorten en maten te vinden zijn. Als je hier
een tempel of een andere heilige plek bezoekt word je geacht je schoenen uit te
doen maar dan loop je met je blote voeten over het kokendhete roodkleurige zand
dat overal rond de tempels ligt. Gelukkig loop ik op mn nikes dus heb ik sokken
aan. Pa en emma hebben minder geluk en lopen dus eigenlijk de hele dag op het
hete zand! Maarja je weet wat ze zeggem: " goed voorbereid heb je zelf in de
hand"! Dit keer aan je voet maar daar zal deze uitspraak vast ook wel voor
gelden denk ik. We gaan verder naar mihintale dat gezien wordt als de bakermat
van het boedhisme in sri lanka. We beklimmen hier de 1840 traptreden en worden
meerdere keren achtervolgd door mensen die onze gids willen zijn en als je nee
zegt blijven ze je achtervolgen wat soms erg intimiderend overkomt. Gelukkig
zijn er ook oprecht aardige mensen zoals de man van de kaartverkoop. Emma zag
hier een paar rupie muntjes die ze erg leuk vond waarop de bewuste maan een
grote pot pakte en emma een collectie aan muntjes meegeeft. Als ze hem daar wat
geld voor wil geven weiger hij dit aan te nemen en als ze later ook nog wat
briefgeld uit 1877 krijgt wil ze hem dit geld terugbetalen maar ook dit wil hij
niet aannemen en uiteindelijk geeft ze maar een donatie. We klimmen het laatste
stukje omhoog en bekijken de enorme stoepa. Een chagrijnige monnik probeert pa
nog wat geld af te troggelen maar dat lukt hem niet. Haha. We maken snel nog
wat foto's vanaf een tegenoverliggende berg die we nog ff in 5 minuten hebben
beklommen. Het is ongeveer een 1,5 uur rijden naar aukana waar een reusachtige
boedha staat waar we genieten van zonsondergang. We zitten nu in de bus op weg
naar het hotel en de rit duurt ongeveer 2,5 uur. Met ons gaat verder alles goed
alexander heeft allen nog een beetje last van wantrouwen in de lokale bevolking
en pa kan niet zo goed tegen al dat slome gedoe van het personeel en het feit
dat veel mensen niet weten waar ze meebezig zijn. Ze kunnen allemaal niet zo
goed tegen het lange reizen in de bus. Persoonlijk kan ik me soms irriteren aan
die gidsen die je stalken terwijl je al hebt dat je niet wil.
Gelukkig gaat tot zover nog alles goed en ik ben ervan overtuigd dat dat zo zal
blijven!
Zouden jullie dit door kunnen sturen aan de overige familieleden die ik nog niet
heb toegevoegd aan mn email lijst?
Alvast bedankt en tot het volgende verhaal!
Groetjes michael en natuurlijk ook van de rest

  • 10 Augustus 2012 - 21:59

    Ineke Glorie:

    HOi Michael, Wat leuk om jullie avonturente lezen. Tja, het levenstempo zal wel even wennen zijn als je hier altijd in up tempo moet functioneren. Ik kijk uit naar je volgende verslag. Groet, Ineke.

  • 13 Augustus 2012 - 21:18

    Magda:

    lieve allemaal,

    wat leuk michael om je verslag te lezen, en wat hebben jullie al veel bellefd in korte tijd, er komen vast nog heel veel avonturen bij, blijf je schrijven>
    dan kunnen wij meegenieten.
    gr van magda.

  • 13 Augustus 2012 - 23:11

    Diana Sinke Monsanto:

    Hoi Maikel
    een groot compliment voor dit mooie reisverslag
    en wat een lange dagen,maar jullie zien wel veel
    op deze manier,ik ben erg onder de indruk en jij
    kunt heft zo verwoorden dat het net lijkt als of ik
    het zelf zo beleef en dan de mooie foto;s op F.B.
    doe de groeten aan Emma Alexander en aan je
    vader van Theo en van mij.en nog veel reis plezier
    groetjes Diana.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michael

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1862
Totaal aantal bezoekers 7435

Voorgaande reizen:

02 Maart 2014 - 08 Maart 2014

Romereis 2014

22 April 2013 - 26 April 2013

Athene april 2013

05 Augustus 2012 - 25 Augustus 2012

Rondreis Sri lanka 2012

Landen bezocht: